او می آید... / برای خواهرم... و برادرم!
در حمایت از موج وبلاگی "حجاب،وقتی زنها مهربانتر می شوند"
برای خواهرم...
... و خداوند زن را آفرید تا سر نهفته و راز ناگفته تکوین را حقیقتی بخشد.
رازها را جز به رمزها نگشایند،
و حجاب،این میراث مانده از مادر،مفتاحی است برای وجود!
گوش به صلای بیداری شهید حمیدرضا نظام بسپار:"خواهرم!حجاب،مجوز ورود تو به بهشت است.آیا بهشت را نمی خواهی؟!"
بهشت،این میعادگاه صعب الوصول محبوب و محب،جان بهای توست و این کلام امیر مؤمنان است که کمتر از آن را برایت روا نمی دارد. [نهج البلاغه،ترجمه مرحوم دشتی،حکمت456]
... و خداوند زن را آفرید و از عنصر وجاهت،بارانی بر اکسیر وجودش فرو ریخت.
امیر افلاک و امکان زکات این نعمت را عفاف می داند.[الحکم الزاهرة،ص530]نمی پردازی اش؟!
این را در قرآن می یابی که:"ای رسول زنان مؤمن را بگو تا چشم ها و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود،بر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران و پدران و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود و پسران برادر و خواهران خود و بر زنان آشنا و کنیزان ملکی خویش و اتباع از زن و مرد یا طفلی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند و آن طور پای بر زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و ای اهل ایمان همه به درگاه خدا توبه کنید (از اعمال زشت)،باشد که رستگار شوید."[31نور]
مهربان معبود حجاب را بر تو می پسندد،در جایی دیگر متذکر علت می شود و نکته ای در کار می کند:"ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند که این کار برای اینکه آنها شناخته نشوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند و خدا آمرزنده و مهربان است.[59احزاب]
آنچه آشکار،تنها وجه و کفین توست.وجه و کفین بی زینت تو!آنچه از وجودت غیر از این باقیست،نامحرم است بر نامحرمان!مچ پا را از این قاعده مستثنی ندانی که اگر چنین کنی،بدفرجامی تو را به انتظار خواهد نشست.
رسول الله در این باره خطاب به حولاء -همسر عطاره- این گونه سخن می راند:"ای حولاء!زینت را برای غیر شوهر آشکار نکن و برای زن جایز نیست که مچ پاهایش را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد،اول اینکه خداوند سبحان همیشه او را لعنت می کند.دوم اینکه دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می شود.سوم اینکه فرشتگان الهی همه او را لعنت می کنند و چهارم اینکه عذاب دردناک برای او در روز قیامت آماده شده است."[مستدرک الوسائل،ج12،ص549]
مباد که حجاب را تنها به موی سر ببینی و باقی آنچه را که از آن نهی شده ای،در گنجینه اعمالت ثبت کنی.
مو را از نامحرم پوشانده ای یا نه،مباد که بوی خوش را فریاد وجودت کنی تا آزار از سایرین طلبی و لعن از ارحم الراحمین!این را رسول او در سخن می آورد که:"هر زنی خود را خوشبو کند و از خانه خارج شود،مشمول لعنت الهی است تا وقتی به خانه برگردد."[اصول کافی،ج5،ص518]
مو را از نامحرم پوشانده ای یا نه،مباد که سیمایت به آراش ملون باشد و غیر همسر بازبیندت!از خاطر مبر که محارم نسبی و سببی ات،همه غیر همسرند.نامحرم را هر که هست،نامحرم بدان و خویشتن را از عرضه به او باز دار.آرایش تو مرد را –خاصه اویی که بیماردل است- تهییج و تحریک می کند و ممکن است لغزشی در دلش پدید آرد.این همیشه ترین پیامبر است که پس از نهی تو از آرایش برای غیر همسر،خداوند را محق می داند که به آتش جهنم بسوزاندت![مستدرک الوسائل،ج3،ص244]
مو را از نامحرم پوشانده ای یا نه،مباد که تن تو ملبس به صدفی باشد که مروارید وجودت را نشاید.مروارید را بی صدف،کدام سهم از ارزش و منزلت؟!این را گوهرشناسان به تمامه می دانند و علی،نیکوترین گوهرشناس هستی،صحنه را این گونه ترسیم می کند:"در آخرالزمان که بدترین دوران است،جمعی از زنان پوشیده ای هستند در حالی که برهنه اند(لباس دارند اما آن قدر نازک و کوتاه است که گویی هنوز برهنه اند) و از خانه با آرایش بیرون می آیند،اینها از دین خارج شده و در فتنه ها (که روحشان را تاریک می کند) وارد شده اند و به سوی شهوات (حیوانی) میل دارند و به سوی لذات (خوارکننده) شتاب می کنند و حرام ها را حلال می دانند و (اگر فوراً وضع خود را اصلاح و توبه واقعی نکنند) در دوزخ به عذاب ابدی گرفتارند."[وسائل،ج1،ص19]
مو را از نامحرم پوشانده ای یا نه...
بدان همین موی سر که شاید عرضه اش را بی اهمیت می شماری،در کلام ضامن بی بدیل آهو نقشی درخور را داراست:"علت حرام شدن نگاه (نامحرم) به موهای زنان این است که اگر موهای آنها در برابر مردان نامحرم آشکار شود،باعث تحریک و جلب توه آنها خواهد شد و (این جلب توجه) فساد و بی بند و باری سبب می شود که (مردم) در کارهای حرام وارد شوند."[علل الشرایع،ج2،ص287]
مهربان خواهرم!
نهایت زن مردانگی نیست!
زن باش،آن گونه که "زهرا" بود...
برای برادرم...
با صدای اذان باید قامت اطاعت بست به جماعت عشق،نگاه را از تمام هست ها برگرفت و به باید چشم دوخت!
مباد که همگان به نماز باران رحمت معبود اقتدا کنند و نگاه تو آنجا باشد که نباید... و نشاید!
ابر این اندیشه را بر آسمان ذهنت بنشان که در همان لحظه که نگاه تو بر ناموس دیگری خشکیده است،ناموس خودت در تیررس نگاهی است که یقیناً روا نمی داری اش!
صادق آل محمد –که در وادی معرفتش،گمان راه ندارد- این را برای همچون تویی گفته است که "از زنان مردم چشم بپوشید تا از زنان شما چشم بپوشند" [امالی شیخ صدوق،جلد6،ص288]
هنگام که به ناموس دیگری چشم می دوزی،غیرتت را به تاراج برده ای.همان غیرتی که علی –مظهر اتم و اکمل دین- نشانه ایمانت می خواند! [نهج البلاغه،ترجمه مرحوم دشتی،حکمت124] همان غیرتی که خود او پاکدامنی ات را هم قدرش می داند.[نهج البلاغه،ترجمه مرحوم دشتی،حکمت348]غیرت که نباشد،ناموست هم اگر خویش را بر دیگران عرضه کند،آب اما در دل تو تکان نخواهد خورد.
"هر زنی که خود را آرایش و خوشبو کند و از منزل خارج شود و شوهرش بر این امر راضی باشد،خداوند در قبال هر قدمی که برمی دارد،(علاوه بر عذاب خودش)برای شوهرش نیز خانه ای در دوزخ بنا خواهد کرد." [بحار الانوار،ج103،ص249] کلام رسول مهربانی هاست برای تو،باشد که در نیل تنبه غرقه شوی و فرعونیت منتشر در ت تک سلول هایت را به خاک مذلت بکشانی!
همین مهربانی منتشر تو را مشمول لعن خویش می کند،اگر که نسبت به پوشش و عفت بانوی کاشانه ات بی توجه باشی.[مستدرک الوسائل،ج14،ص291]
تو را در مقام خلیفة اللهی روا نباشد که در آستان مقدس معبود،خادم کمربسته نباشی!
سزا و جزای تو دوزخ نیست.بهشت از آن چون تویی است که غیر او از دیگری فرمان نبری.
هم او فرمان می دهد: "ای رسول ما،مردان مؤمن را بگو تا چشم ها بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما اصلح است و البته خدا به هر چه کنید،کاملاً آگاه است."[30نور]
توسن تیزپای آز نگاهت را اگر عنان در دست بگیری،ثمره اش چنان در عمق جانت رسوخ خواهد کرد که دائم الذکر باشی بر شکر نعمتش!پیامبر رحمة للعالمین باز شیرین سخنی دارد برایت: "نگاه به نامحرم تیری زهرآلود از جانب شیطان است.هرکس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند،خدا ایمانی به او می دهد که شیرینی آن را دل احساس نماید."[بحارالانوار،جلد104،ص38]
اما اگر تیر نگاهت بر وجود نامحرمی نشست،این سخن نغز از امام صادق را به خاطر آور و چشم از آنچه می بینی،برچین:"هر کس زن نامحرمی را به طور ناگهانی ببیند،پس چشم از او برگرداند و به آسمان نگاه کند،چشم برنگرداند مگر آنکه خداوند او را با یک همسر حورالعین تزویج کند."[...]
نگاهت اگر رها شود،این علی است که افزایش حسرت و تأسفت را در کلام خویش می آورد.[غرر الحکم و درر الکلم،ج1،ص195]
ارجمند برادرم!
روی سخنم یا غیرت توست یا ... نگاهت!
سخنم بپذیر!
پ.ن1: هر بار که این 3 نکته را می خوانم،برایم همان طراوت و حلاوت اولیه را داراست تا بر عقیده ام برای حجاب راسخ تر بمانم.خفت سنگینی است برای یک زن که بی حجابی اش تعبیری چنین داشته باشد:
الف) ممکن است زن یک طرز لباس بپوشد یا راه برود که اطوار و افعالش حرف بزند،فریاد بزند که به دنبال من بیا،سر به سر من بگذار،به من متلک بگو.(شهید مطهری،مسئله حجاب،ص94)
ب)جوانان ولگرد همیشه متعرض زنان جلف و سبک و لخت و عریان می گردند.وقتی که به آنها اعتراض می شود که چرا مزاحم می شوید،می گویند:"اگر دلش این چیزها را نخواهد،با این وضع بیرون نمی آید."(شهید مطهری،مسئله حجاب،ص162)
ج) افرادی که به گونه ای در اندرون خویش احساس حقارت و خود کم بینی و نوعی نقص و کمبود روانی می نمایند،می کوشند تا با پوشیدن لباس های جلف و غیر متعارف و انگشت نما شدن،توجه دیگران را به خود جلب نموده و از این راه بر نقایص خویش سرپوش گذارده و کمبودهای خود را جبران نمایند.(ستار هدایت خواه،زیور عفاف،ص31)
پ.ن2: بین چشم چرانی و خودنمایی رابطه ای دوسویه برای هر دو جنس زن و مرد برقرار است،لیک ناگفته پیداست که تمایل مرد به چشم چرانی افزون است و تمایل زن به خودنمایی.
پ.ن3: به گمانم برای پایبندی به حجاب همین کلام بس که بر سر مزار شهیدی نوشته است:"من از خواهرانی که حجاب خود را رعایت نمی کنند،راضی نیستم!"
میلاد سرور جوانان عالم، حضرت علی اکبر و روز جوان مبارک باد.
به روزم....
ممنون عزیزدلم.
بر تو هم مبارک.
چقدر زود به زود به روز میشی.
من چطور فرصت کنم خدمت برسم؟!